ONLINE AUDIO AND VIDEO MATERIALS FOR TEACHING PROFESSIONALLY ORIENTED LISTENING IN TECHNICAL UNIVERSITIES

О. А. Volkova

Abstract


The article examines the potential of online audio and video materials for teaching professionally oriented listening and formation of students’ English communicative competence in technical universities. The introductory part of the article highlights the relatively low profile of listening in ESP and EAP research, and as a consequence, low quality and small quantity of audio and video listening materials used in teaching professionally oriented listening in technical universities. In the main body of the article it is emphasized on the necessity of allocating equal time for the formation and development of all language macro-skills in close integration and on the basis of authentic professionally oriented materials. The role of listening in the development of students’ English professionally oriented communicative competence is determined. The potential of authentic audio and video material as a source material for all activities in the process of teaching all language skills is demonstrated. There are also suggested online sources of authentic professionally oriented audio and video materials and key criteria for their selection. In the final part of the article we consider the formation and improvement of English professionally oriented listening competence of students in technical universities through the merging of extensive and intensive listening, and using listening lesson sequences.


Keywords


professionally oriented teaching; listening competence; technical universities; authentic online audio and video materials; listening lesson sequences; extensive and intensive listening

Full Text:

PDF

References


Vikovych, R.I. (2010). The criteria of English TV news selection for teaching listening comprehension to students in higher linguistic schools. Kyiv, Ukraine: KNLU [in Ukrainian].

Galskova, N. D. , Gez, N. I. (2006). The theory of learning foreign languages. Didactics and methods of training. Guide for students of linguistic universities and the Department of Foreign Languages of higher educational establishments. Moscow, Russia: Akademiya [in Russian].

Datskiv, O.P. (2010). Principles and criteria of speech material selection for formation of future English teachers’ speaking skills via dramatization. Kyiv, Ukraine: KNLU [in Ukrainian].

Krapchatova, Y.A. (2011). Selecting and organization of tapescripts for future philologists’ self- and inter-assessment of English listening competence. Kyiv, Ukraine: KNLU [in Ukrainian].

Bihych, O.B., Borysko, N.F., Boretska, H.E. et al. (2011) Methods of forming intercultural communicative competence in a foreign language: Lectures. Kyiv, Ukraine: Lenvit [in Ukrainian].

Bakaieva, H. Ye., Borysenko, O. A., Zuienok I. I. et al. (2005). National curriculum for universities. Kyiv, Ukraine: Lenvit [in Ukrainian]. 7. Harmer, J (2007). The practice of English language teaching. 4th ed. Edinburgh: Pearson Education Limited.

Lynch, T. (2004). Study Listening: A Course in Listening to Lectures and Note Taking. Cambridge: Cambridge university press.

Lynch, T. (2011). Academic listening in the 21st century: Reviewing a decade of research. Journal of English for Academic Purposes, 10, 79-88.

Vandergrift, L. (1999). Facilitating second language listening comprehension: acquiring successful strategies. ELT Journal, 53(3), 168-176.

Oxford Learner’s Dictionary. (2015). Retrieved from http://www.oxfordlearners dictionaries.com/definition/english/sequence_1


GOST Style Citations


1. Вікович Р. І. Відбір матеріалів для навчання студентів мовних спеціальностей аудіювання англомовних теленовин / Р. І. Вікович // Вісник КНЛУ. Серія : «Педагогіка та психологія». – К. – 2010. – № 17. – С. 21–31с.

2. Гальскова Н. Д. Теория обучения иностранным языкам. Лингводидактика и методика учеб. пособие для студ. лингв. ун-тов и фак. ин. яз. высш. пед. учеб. заведений / Н. Д. Гальскова, Н. И. Гез. – 3-е изд., стер. – М.: Издательский центр «Академия», 2006. – 336 с.

3. Дацків О. П. Принципи та критерії відбору мовленнєвого матеріалу для формування вмінь говоріння у майбутніх учителів англійської мови засобами драматизації / О. П. Дацків // Вісник Київського національного лінгвістичного ун-ту : Серія «Педагогіка та психологія». – 2010. – Вип. 18. – С. 75–83.

4. Крапчатова Я. А. Відбір та організація аудіотекстів для само- і взаємоконтролю рівня сформованості англомовної компетенції в аудіюванні у майбутніх філологів / Я.А.Крапчатова // Вісник КНЛУ. Серія : Педагогіка та психологія. – К. : Вид. центр КНЛУ, 2011. – Вип. 19. – С. 110–117.

5. Методика формування міжкультурної іншомовної комунікативної компетентції: Курс лекцій: [навч.-метод. Посібник для студ. мовних спец. осв.-кваліф. рівня «магістр»] / Бігич О. Б., Бориско Н. Ф., Борецька Г. Е. та ін. / за ред. С. Ю. Ніколаєвої. – К. : Ленвіт, 2011. – 344 с.

6. Програма з англійської мови для професійного спілкування / [колектив авторів : Г. Є. Бакаєва, О. А. Борисенко, І. І. Зуєнок та ін.]. – К. : Ленвіт, 2005. – 119 с.

7. Harmer J. The practice of English language teaching / J. Harmer. – [4th ed.]. – Essex: Pearson Education Limited, 2007. – 371 p.

8. Lynch T. Study Listening: A Course in Listening to Lectures and Note Taking / T. Lynch. – Cambridge: Cambridge university press, 2004. – 214 p.

9. Lynch T. Academic listening in the 21st century: Reviewing a decade of research / T. Lynch // Journal of English for Academic Purposes. – 2011. – P. 79-88.

10. Vandergrift L. (1999). Facilitating second language listening comprehension: acquiring successful strategies / L. Vandergrift // ELT Journal. – 1999. – P. 168-176.

11. Oxford Learner’s Dictionary. – [Електронний ресурс]. - Режим доступу: http://www.oxfordlearnersdictionaries.com/definition/english/sequence_1 





DOI: http://dx.doi.org/10.20535/2410-8286.43886

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2015 Advanced Education

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

ISSN 2410-8286 (Online), ISSN 2409-3351 (Print)